Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj face cunoscute drepturile şi obligaţiile consumatorilor la achiziţionarea de produse şi servicii on-line. Potrivit comisarului şef adjunct al CJPC Sălaj, Dorel Fechete, comerţul on-line reprezintă procesul de cumpărăre, vânzare sau schimb de produse, servicii sau informaţii prin intermediul reţelelor de calculatoare şi a internetului. Consumatorii trebuie să fie foarte atenţi să primească, conform obligaţiilor pe care le au comercianţii, cel puţin următoarele informaţii înainte de a încheia un contract on-line: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor; datele profesionistului; preţul produselor şi serviciilor; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor; costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă; modalităţile de plată, livrare, executare; procedura profesionistului de soluţionare a reclamaţiilor; termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere; existenţa unei garanţii legale şi durata contractului. Conform sursei citate, un alt aspect, la fel de important, îl reprezintă dreptul de retragere care presupune renunţarea consumatorului la contractul încheiat on-line, deci la produsul sau serviciul comandat şi livrat, fără penalitați şi fără să fie nevoie de o justificare a deciziei sale în termen de 14 zile de la încheierea contractului pentru servicii, iar pentru produse de la data la care s-a intrat în posesia fizică a produsului.
Consumatorii, sfătuiţi să verifice datele de identificare
Consumatorilor care achiziţionează produse on-line le este recomandat să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site, comerciantul informează corect şi complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului şi durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs şi existenţa, dar şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare, iar modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el şi nu trebuie să invoce vreun motiv.
În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrarii, fără întârziere nejustificată si, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării. Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele platite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.
”Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului on-line deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungeşte cu înca 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat sau informat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul manipulărilor succesive, consumatorului îi poate fi restituit un procent din valoarea produsului”, a precizat comisarul şef adjunct CJPC Sălaj Dorel Fechete.
Există site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.) trebuie să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor: orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.